Västerbottensost frallor

Igårkväll bakade jag VB-ost frallor. Har fått receptet av Klara här i byn men har nu gjort lite ändringar och bytt hälften av vetemjölet till grahamsmjöl så de blir liiiite nyttigare iallafall.

Ostfrallor

5dl ljummet vatten
4msk mjukt margarin eller olja
75g jäst
1½ tsk salt
2-3 msk socker eller sirap
13-15 dl vetemjöl (Jag tog häften vete och hälften grahamsmjöl)

Rör ut jästen med sockret/sirapen.
Tillsätt smöret, vattnet, saltet coh mjölet(lite åt gången)

Arbeta ihop degen i 10 min, låt jäsa i 30 min

Knåda degen tills luften försvinner

Dela bröden till lämplig/önskad storlek, pensla med ägg och lägg på riven ost av valfri sort.

Grädda i mitten av ungnen på 220 grader i ca 10 min.


De blir himmelskt goda! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0