Vilken underbar helg!

Helgen har varit helt händelserik och helt fantastisk.

Åkte till mormor direkt efter jobbet och åt middag, sen begav vi oss vidare till stugan och började fixa matsäckarna till jakten dagen efter. Pappa anlände vid halv 10 och då blev det sängdags.

Morgonen därpå ringde väckarklockn 05.00 så då var det bara att pallra sig upp och få på sig alla kläder. Det var underbart väder ute och så otroligt vackert att få se soluppgången. Första passet satt jag med pappa. Ett riktigt vackert pass men ingen älg. Efter det blev det fikapaus och nytt område att jaga.

Det andra passet fick jag sitta med mamma. Det var långt att gå, men tillslut var vi framme vid jakttornet. Det var ca 2 meter högt och lite ostadigt. Frågade mamma om vi båda två skulle kunna sitta i det och hon sa att det hade varit sådär ostadigt sen det var nytt så det skulle inte bli några problem. Vi hann nästan bara sätta oss så började hunden skälla precis ovanför oss, blev riktigt spännande när de ropade på radion att det bar av rakt mot oss. Vi hörde hur älgen passerade men vi lyckades aldrig se den. Sen blev det otroligt dött så jag satte mig på golvet och somnade i solen en stund. När jag vaknade fikade vi lite och sen brakade helvetet lös. Jag böjde mig fram för att lägga tillbaka muggen i säcken och då rasade golvet där jag satt. Lyckades spjäla mig fast med armen på en sida och ena benet mot den andra väggen. Mamma satt nu på en planka där även geväret stod laddat. Hon lyckades krångla sig ner med geväret och kunde lyfta ner mig som hängde i luften. Under den här tiden så var vi så tysta som det bara gick, men när jag hade kommit ner så började vi tokskratta för det såg verkligen helt galet ut. Vi kunde verkligen ha slagit ihjäl oss, så vi hade en otrolig tur.

Såhär såg det rasade älgtornet ut

Efter vi hade lugnat oss så hör vi att hunden börjar skälla igen, den har tydligen hittat en till älg nästan bredvid oss(förstår inte hur den kunde ha stått kvar efter hur mycket vi hade skrattat och brakat..) Den älgen fick vi aldrig heller se, men det blev lite spännande iallafall.

Resten av dagen blev rätt tråkig när vi inte hittade någon fler älg.

Kvällen bjöd på surströmming och sen en väldigt skön säng kring 20.30.

Nästa morgon ringde klockan igen på 05.00. Tyvärr var det dimma och inte så varmt ute. Första passet satt jag med pappa igen. Vi såg nästan ingenting pga all dimma och såklart kom älgarna mot oss, men ingen lycka denna gång. Nästa pass satt jag med mamma på en myr. Det var blött överallt och jätte jobbigt att gå. Vi hörde hur hundarna började skälla och sen en massa skott. Martin lyckades skjuta en ko och en kalv. Ida och pappa satt på passet bredvid så de hade det väldigt spännande. Sen hör vi på radion att det är 3 älgar till inne på området så jag och mamma blev omplacerade. Det ryktades om att det var en stor tjur påväg mot vårat nya pass, men den lyckades springa ur området.

Jag och Ida var med när de drog fram älgarna och sen fick vi lov att skynda oss till bilen och köra hem till Holmsund. Jag hade träning med kidsen och även bamsegympan. När jag kom hem från sista träningen var jag helt slut och somnade vid 9 tiden.

Otroligt bra helg och jag är sugen på att följa med även nästa helg, men vi får se hur det blir..

 


Här är de två älgarna. Sen satte jag och mamma upp en varning på tornet.


Kommentarer
Postat av: Sofia

åter väldigt spännande det där.. Själv var det fest hemma hos oss som slutade med fylleslag och ett väldigt blått knä. Vet dock inte när eller hur jag ramlat och slagit knät men det var kanske lika bra.

2009-09-14 @ 20:07:58
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0